TEKNOLOGI DALAM P&P

PENDEKATAN BARU DALAM PROSES P&P

Teknologi pendidikan ialah gabungan manusia, peralatan, teknik dan peristiwa yang bertujuan untuk memberi kesan baik kepada bidang pendidikan. Ia melibatkan proses penggunaan kemahiran dan teknik moden dalam keperluan latihan, yang meliputi kemudahan belajar dengan menggunakan kaedah persekitaran  dalam proses pembelajaran.
Kepentingannya untuk diaplikasikan dalam pengajaran dan pembelajaran kerana ia dapat melicinkan proses pengajaran dan pembelajaran. Di samping itu, dapat menjimatkan masa, mengelakkan rasa bosan pelajar, seterusnya dapat mewujudkan minat pelajar untuk menghayati sesi pembelajaran dan membetulkan sebarang kekeliruan sesuatu gambaran yang kurang difahami.

http://www.educ.upm.edu.my/~rj/5.html
1 Response
  1. Memang tidak dinafikan penggunaan teknologi boleh melicinkan proses pengajaran dan pembelajaran dengan 1001 kelebihan berbanding pengajaran secara tradisional..cuma satu perkara yang patut dititikberatkan ialah ia menuntut seseorang pengajar itu menguasai kemahiran yang cukup dlm bidang ini selain menguasai isi kandungan subjek...perancangan yang teliti dan halus juga tidak patut dipandang ringan...jika tidak, kelas yang sepatutnya menjadi medan mencurah ilmu akan bertukar menjadi pusat demontrasi pembaikpulihan BBM!!